WAT IS NOG WAAR??????????

“Ik moet onthouden dat de vrouw met het kind achterop door de Olieslagerssteeg fietst”….dacht ik toen ik de foto maakte….. “anders snap ik het zelf niet meer.”
Tekenend, of beter gezegd metaforisch, voor de huidige fase waarin de wereld zich wat mij betreft bevindt. Je weet niet meer wat waar is, waarop je mening gebasseerd moet zijn, wat schijn is, OF er iets anders dan trucs toepassen bestaat, OF er iets als de naakte waarheid te vinden is. Voor mij is zo’n beetje alles wat er momenteel plaats vindt een grote schijnvertoning geworden.
Mijn oplossing is het al een tijdje om de weg terug naar de kern te zoeken, terug naar waar we eigenlijk mens voor zijn, terug naar WAT we eigenlijk als mens zijn. Ethernal Truth.
Ik sta op het Rokin op de hoek met die steeg. De andere zijkant van de steeg is voor een deel zwart gemaakt glas, maar dat veroorzaakt alleen dat in de voorruit van deze étalage van Claudia Sträter de gebouwen er tegenover op het Rokin goed te zien zijn. Behalve op de plaats waar de poppen staan: die zijn wit en dat geeft minder goede spiegelingen. Maar de gebouwen zijn nog wel zichtbaar, dat betekent dat er niet in het het zwarte glas gespiegeld wordt. Dat gebeurt wel op foto 3 overigens. Het kind in de Olieslagerssteeg lijkt een fiets in het midden van het stuur vast te houden. Die fiets staat echter tegen een reclamebord op het rokin.
De hele Olieslagerssteeg is de zijkant van de Bonneterie die dus van het Rokin tot de Kalverstraat loopt, en die winkel heeft een étalage middenin de steeg: zie foto 2. Ook een mooi voorbeeld van schijn en werkelijkheid bedenk ik me nu.
groetjes
rené

En voor de liefhebbers:
Op de volgende foto sta ik IN de Olieslagersteeg. Het enige op deze foto dat NIET gespiegeld is, zijn de lettters die de woorden AMSTERDAM en DEN HAAG vormen, de plaatsen waar de Bonneterie haar vestigingen heeft. Ze lopen dan ook door in de hoekstenen van de winkel van Claudia Sträter door welks étalage je o.a. het gespiegelde RONDVAART KOOY en verderop het groene puntkoepeltje van een gebouw op de DAM ziet. Dat je niet dóór de étalage van de Bonneterie kijkt komt omdat die kant zwart is gemaakt. Ook de vrouw met sigaret is gespiegeld, dat kun je zien aan de schaduw op de hoekstenen van Claudia en opmaken uit het feit dat linksboven nog wat van de letters “BONNETERIE” te zien is, dus de zwartgemaakte glazen wand met letters loopt tot daar en nog iets verder, want de letters beginnen natuurlijk niet precies op de rand. Toen ik de foto maakte dacht ik dat ze niet gespiegeld was, maar het kan gewoon niet anders.
