GROETEN UIT DE NIEUWMARKT

Foto René Louman

Dat was de titel van de film die ik gisteren zag in het Pinto-huis in het kader van “Nieuwmarkt 1975: Incident of Keerpunt”. Over de Nieuwmarkt-afbraak vanwege de metro en het felle verzet daartegen, maar in deze film vooral over de kunstenaars, waaronder Louis van Gasteren, die de metro mochten “versieren” na zich tegen de komst van dezelfde metro heftig verzet te hebben, en hun dilemma’s en motieven.

Alleen de mede-organisatoren waren jong: allebei geschiedenis-studenten, de rest van het publiek was op de leeftijd dat ze het meegemaakt konden hebben, en daar waren daadwerkelijk een stuk of drie actievoerders bij. Het is geschiedenis.

Vanochtend werd ik vroeg wakker en had zin om eens in de ochtend te gaan wandelen. Eerst dus maar de Nieuwmarkt in, Kromboomssloot en Kromme Waal, Oosterdok, daar zijn deze paar foto’s van. Later naar het NDSM-terrein, de foto’s daarvan komen een andere keer.

groet

rené

Foto René Louman

Foto René Louman

Foto René Louman