dag 97 (28 maart) Echte Rembrandts

Ik heb een waterdichte methode ontdekt om echte Rembrandts van namaak te kunnen onderscheiden. Ze moeten aan de volgende vijf criteria voldoen, dan is het honderd procent zeker een Rembrandt. Hier komen ze.
Ten eerste moeten ze in stevige houten kratten zitten, met ijzerbeslag aan de randen.
Ten tweede moeten ze vervoerd worden door een enorme vrachtwagen waar ze tegen de randen vastgesjord zitten, terwijl er verder in die vrachtwagen niets vervoerd wordt.
Ten derde moeten er minstens vijf mensen mee bezig zijn, twee voor het sjouwen, twee voor de bewaking en een voor het in ontvangst nemen en het dirigeren naar de afleverplek.
Ten vierde moeten de fietsers van het fietspad waarover ze vervoerd worden de rijbaan opgestuurd worden.
Ten vijfde moeten ze in het Rembrandthuis afgeleverd worden, in het Rembrandtjaar.
Een aantal criteria ziet u op deze foto voor u, van de andere moet u van mij aannemen dat ze er waren. Ik ben later nog even gaan kijken om wat onderzoek te plegen: het Rembrandthuis bleek gesloten tot 1 april, dan volgt de tentoonstelling: “Rembrandt, de zoektocht van een genie”. Mijn eerste reactie was: heb ík dat weer, net op de dag dat de tentoonstelling van mijn alter ego in boekhandel Scheltema voor het eerst te bezichtigen is. Enfin, daar wordt geen vernissage voor gehouden dus het bijt elkaar niet. Bovendien is het toch een andere branche, schilderen en fotograferen. Hoewel: de gedachte is wel eens bij me opgekomen dat ik wel snap waarom Rembrandt zo met licht en donker in de weer was: dat komt door de plaats waar hij schilderde, het licht is hier prachtig, zoals u aan mijn foto’s ook af en toe kunt zien. Maar toen bedacht ik me dat dat grote witte gebouw er in Rembrandts tijd nog niet stond, en dat is juist verantwoordelijk voor dat mooie licht. Hij moet het dus toch van iets anders hebben.
Behalve dat Rembrandt een genie was en ik niet, en dezelfde buurt, hebben we nog iets gemeen: allebei in licht geïnteresseerd. Gelukkig heb ik daar dat geklieder met verf niet voor nodig, en ook niet meer dat gedoe met giftige ontwikkelbaden.
Jippie.
Groetjes
viktor